35 vuotta digitalisaatiota tuotetiedonhallinnan näkökulmasta

Aloittaessani opiskeluni silloisessa TTKK:ssa 1978, taloon oli saatu ensimmäiset näyttöpäätteet, joita kuitenkin oli kaiken kaikkiaan 2 kpl opiskelijoiden käytössä. Tästä seurasi tietysti se, että I vuosikurssin opiskelijat tekivät ohjelmointitekniikan harjoitustyöt Teletypellä, jossa virhelyöntien korjaus oli todella tuskallista. Koodirivit lävistettiin reikäkorteiksi ja vietiin eräajoon. Seuraavana päivänä parhaimmillaan päästiin toteamaan, että toimiko koodi. Silloin päätin, että kun saan nämä pakolliset harjoitustyöt tehtyä, niin ei enää tietotekniikkaa, kiitos.

Herätys

No ehkä onneksi tuli opiskeltua kaikkea muuta, kuten hydrauliikkaa ja automatiikka sekä konepajatekniikkaa. Kun sitten dippatyön kautta 1983 ajauduin hydrauliikka-alan konepajaan töihin, elettiin aikaa, jolloin tietotekniikkaa alkoi valua pienempiinkin yrityksiin. Ensin taloushallintoon, sitten valmistuksen ohjaukseen, ja varsinainen digitalisaation ensimmäinen aalto koettiin, kun piirustuslautoja alettiin korvaamaan CAD-järjestelmillä. Oli aika luonnollista, että vastavalmistuneet dippainssit laitettiin vetämään erilaisia ATK-projekteja. Niihin minäkin jouduin, vaikka olin jotain muuta vannonut. Ja oman uran kannalta oli pakko näytellä, että jotain näistä asioista tiesin.

Ensimmäisenä hommana piti luoda yritykselle nimikkeistö, jotta olisi jotain mitä MRP järjestelmässä voitaisiin pyörittää. Tästä oikeastaan heräsi nimikeuskovaisuuteni, joka ei ole 35 vuoden aikana horjunut.

Digitalisaation 3 aaltoa

Urani aikana olen kokenyt tuotetiedon digitalisaation 3 aaltoa:

Ensimmäinen vaihe oli kuumimmillaan 80/90 – luvun taitteessa, jolloin piirustuslaudat siirrettiin ryminällä pois CAD-järjestelmien tieltä. Tämä oli siis digitointia mutta digitalisaatiosta voidaan puhua, koska disruptio synnytti kokonaan uuden liiketoimintaympäristön. Ennen piirustuskonttoria dominoi Wulff ja Esselte, nyt siellä alkoi näkymään kahvimukeja, joissa oli sellaisia logoja kuin Autodesk, Hewlett Packard, Vertex, Computervision, Integraph. Uusia yrityksiä syntyi kuin sieniä sateella, jotka myivät paitsi CAD-ohjelmistoja, niin ennen kaikkea tehokkaita työasemia, digitointipöytiä (joita muuten kutsuttiin tableteiksi), isoja kuvaputkinäyttöjä ja A1/A0 – kokoisia kynäpiirtureita. Katteet olivat nykymaailmaan verrattuna uskomattomia, ja hyvät myyjät tekivät tosi kovaa tiliä.

Toinen aalto kehittyi 90-luvun loppupuolella, kun Windows työasemat alkoivat syrjäyttämään UNIX-työasemat. Windows työasemien myötä suunnittelijat saattoivat samalla tuottaa paljon muutakin tuotedokumentaatiota kuin pelkästään CAD/CAM-ohjelmistojen pyörittämiseen tarkoitetuilla UNIX-työasemilla. Tarvittiin jotain järjestelmää, joka kokoisi kaikki tuotedokumentit ja tuoterakenteet yhteen – syntyi PDM markkina.

PDM – tai sen facelift evoluutio PLM – loi jo pohjan digitalisaation seuraavaan aaltoon, jossa tuotetiedon kokonaisvaltaisella tietämyksellä voitiin luoda uudentyyppistä after sales liiketoimintaa. Parhaimmillaan voitiin tietää tarkasti mistä yksittäisistä sarjanumeroseurattavista komponenteista tietty laite oli valmistettu ja huoltotilanteessa saatiin heti oikeat huoltodokumentit käyttöön. Tässä kohtaa alkoi Postin alamäki, koska vääriä osia ei enää lähetelty edestakaisin toimittajan ja asiakkaan välillä.

Nyt eletään kolmannen digitalisaatioaallon alkumetrejä. Internet on muuttunut osaksi yhteiskunnan perus-infraa, kuten maantiet aikoinaan ja se mahdollistaa kaikenlaisen sähköisen kommunikaation ja yksilöllisen asiakaskokemuksen luomisen, josta on nyt tullut yritysten erottautumistekijä. Tuotetiedon saatavuus on oletusarvo ja ostopäätöksiä tehdään erilaisten vertailukoneiden avulla. Jos et pysty tuottamaan selkeää ja ymmärrettävää tietoa tuotteestasi erilaisten hakukoneiden käyttöön, olet busineksesta ulkona. Robotit hoitavat pörssikurssit ja hakukoneet optimoivat sinulle tarjottavan tiedon. Tekoäly, virtuaalitodellisuus, teleporttaalit (no ehkä ei vielä), hologrammit, lisätty todellisuus, 3D tulostus… Uskon, että olemme nähneet vasta ihan pienen murusen siitä, mihin maailma on muuttumassa tietotekniikan avulla.

Henkilökohtaisesti olenkin sitä mieltä, että 35 vuotta historiaa on jo niin paljon, että se estää kreatiivisen tulevaisuuden suunnittelemisen. Tästä syystä ajattelin, että nyt on hyvä hetki jättää tuotetiedon saarnaamisen kapula nuoremmille ja vetäytyä eläkkeelle.

PDM Preacher vaikenee – tai ainakin hiljenee…

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s