Asiakkaasi tarvitsee oikeat tuotetiedot

Kävin tutustumassa maaliskuussa pidettyyn e-commerece tapahtumaan. Herätteenä vierailulle toimi se, että useampi asiakkaamme pohtii tuotetietojensa kaupallista hyödyntämistä uusilla tavoilla. Kenelle se tarkoittaa asiakkaiden ja kumppaneiden parempaa palvelua, kenelle parempaa markkinointia ja myynnin edistämistä tai ihka oikeaa verkkokauppaa. Halusin siis nähdä mitä markkinoinnin ja verkkokaupan ammattilaiset asioista ajattelevat ja puhuvat.

Ensimmäinen havainto ja ehkä jopa pieni järkytys oli se, miten vierasta kieltä (siis minulle) tilaisuudessa puhuttiin. Hetki meni ennen kuin ymmärsin vaikkapa termin ”konversio” ja siitä johdetun suureen ”konversioprosentti”, joka on verkkokaupan oleellisimpia yksityiskohtia! Kyseessä on lukuarvo, joka kertoo kuinka moni verkkokaupan sadasta kävijästä tekee tilauksen.

Asiakas on keskiössä … mutta mitä varten?

Toinen havainto – ehkä ei niin yllättävä – oli se, että asiakas on kaiken keskiössä. Jopa niin keskiössä, ettei mitään muuta olekaan. Tuotenäkökulma puuttui miltei tyystin kaikessa viestissä. Jo viran puolesta pitää muistuttaa, että asiakas on kuitenkin aina ostamassa tuotetta tai palvelua!

Jotta ei tulisi omasta päästä, lainaan kirjasta Yrityksen asiakasmarkkinointi (Bergström, S. & Leppänen) tärkeitä tekijöitä, joilla organisaation päätöksentekoon voidaan vaikuttaa:

  • tuotteen ominaisuudet, ongelmanratkaisukyky ja tarjottu kokonaisuus
  • tuotteen ja tuotekokonaisuuksien helppo saatavuus ja toimitusvarmuus
  • toimitusten pitävyys ja nopeus sekä laatustandardien noudattaminen
  • informaation saaminen
  • asiantuntevuus asiakaspalvelussa ja asiakassuhteen hoidossa
  • oston jälkeiset palvelut (esim. takuut, huolto ja ylläpito)

Listalla on useampikin kohta, johon voidaan vaikuttaa hyvällä tuotetietojen hallinnalla ja hyödyntämisellä, joko suoraan tai epäsuorasti.

Kun (yritys)maailma digitalisoituu, kasvaa tuotetietojen merkitys entisestään. Kyse on tässä yhteydessä siitä, että asioita tehdään enemmän automaattisesti ja tietojärjestelmiä hyödyntäen: siis tilaus-toimitusketjun automatisoinnista. Tässä maailmassa ihmisen sankariteot (hyvä myyjä, asiantuntija tms.) jäävät taustalle. Tietojärjestelmät toimivat datan pohjalta ja sitä paremmin, mitä parempaa dataa ja mitä helpommin se on saatavilla!

Pois tietosaarekkeista

Ongelma, johon monen yrityksen kohdalla törmää on se, ettei olemassa oleva tuotetieto liity kovinkaan hyvin myynti- ja markkinointitoimintoihin. Verkkosivuilla, esitteissä ja jopa verkkokaupassa oleva tieto ylläpidetään täysin erillään ja usein aika manuaalisesti. Manuaalinen työ on tässäkin tapauksessa turhaa ja virhealtista. Jos tuotteen ”speksit” päivittyvät paremmiksi, päivittyvätkö ne myös eri kanaviin?

Viimeisenä asiana tällä kertaa nostan esiin datan laadun merkityksen. Kun toimintoja automatisoidaan ja tuotetietoa hyödynnetään myös kaupallisesti, tulee datan laadulle entistä tiukempia vaatimuksia. Datan laadun ylläpitäminen, parantaminen ja sisällön rikastaminen eivät ole ehkä sitä hauskinta työtä, mutta yhä tärkeämpää. Monesti datan laatuun liittyvät ongelmat tunnistetaan, mutta toimeen ryhtyminen onkin jo toinen asia. Asiaan vaikuttanee hauskuuden puutteen lisäksi ainakin kaksi asiaa: työmäärä (kustannus) ja saatavan hyödyn määrä.

Sokerina pohjalla: Vinkit datan laadun nostoon!

Hyödyn löytymiseen ja ymmärtämiseen on nyt tarjolla korkean tason apua: kansainvälisesti tunnustettu dataguru, tohtori Peter Aiken, konkretisoi datan laadun merkityksen yrityksen liiketoiminnalle. Modultek kutsui Peterin pääpuhujaksi dataseminaariin , joka pidetään keskiviikkona 1.6. Helsingissä. Tilaisuuden päätteeksi kerron omassa puheenvuorossani, miten yritys pystyy pienentämään datan laadunparannustyön työmäärää ja siten kustannuksia.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s