Miksi tuotteet eivät käy kaupaksi?

Suomen valmistavan teollisuuden piirissä ainoastaan 6%:ssa yrityksiä tuotehallinnasta vastaa myynti-/ markkinointiosasto, kun taas 72% yrityksistä hoitaa tuotehallinnan suunnittelu- tai tuotanto-organisaatiossa (loput eivät hallitse tuotteita käytännössä mitenkään).

Luvut selvisivät Modultekin teettämässä tutkimuksessa, jossa selvitettiin suomalaisen valmistavan pk-teollisuuden nimike-tietoisuutta.

tuotehallinna vastuut

Olisiko tässä yksi syy Suomessa jo kuudetta vuotta kestäneeseen taantumaan? Asiakastarve ja  tuotetarjooma eivät kohtaa. Tämä ei ollut itselleni valitettavasti mikään uutinen. Asiaa on tullut seurattua sen verran läheltä jo pitkään. Suomalainen insinööriosaaminen kohdistetaan helposti valmistusprosesseihin ja sinänsä ihan kiitettävästi nykyään myös tuotesuunnitteluun ja erilaisiin tuotealustoihin, mutta leimaavaa koko kulttuurille on se, että lähestyminen on aina tekniikka/teknologia-lähtöistä – intohimona ei ole asiakasarvon lisääminen.

Digitalisaatioon vielä matkaa

43% yrityksistä hallitsee koko tuotetiedon ERP:ssä. Kun tiedetään ERP-järjestelmien kyvykkyys tuotetiedon kuvaamiseen (siis pahimmillaan 40 merkkiä) niin voidaan todeta, että tuotetiedon välittäminen asiakkaille sähköisesti suoraan järjestelmistä ei ole mitenkään innostavaa. Tuotetiedon digitalisaatioon on meillä vielä pitkä matka.

th_järjestelmät

Sinänsä positiivista oli havaita, että nimikkeitä hyödynnetään yrityksen sisäisissä toiminnoissa kattavasti myynnistä elinkaaripalveluihin ja jopa 69% yrityksistä on ymmärtänyt nimike- ja tuotetiedon laadun merkityksen tärkeäksi.

Tuote vs. Strategia?

Kaikkein hälyttävin huomio tutkimuksessa oli se, että yritysten toimitusjohtajat eivät pääsääntöisesti halunneet keskustella tuoteasioista ollenkaan, heille koko tuote-domain tuntuu vastenmieliseltä ja haastattelut delegoitiin aina suunnitteluosastolle. Tässä todennäköisesti päästään koko kansantaloudellisen ongelman ytimeen – johto ei ymmärrä mikä merkitys tuotetarjoomalla on yrityksen kilpailutekijänä, ja/tai miten tuotehallinta liittyy yrityksen strategiaan, ja että tuotehallinta on jotain muutakin kuin tuotekehitystä.

Myynti myy asiakkaille – se on selvää ja tuotekehitys kehittää tuotteita, sekin on ymmärrettävää: Mutta jostain syystä se, että myynnin pitäisi myydä juuri niitä samoja tuotteita, joita tuotekehitys kehittää, ei hahmoteta. Näin kirjoitettuna tuntuu aika naiivilta kommentilta, mutta miten sitten on selitettävissä se, että tyypillisessä yrityksen sovellusarkkitehtuurissa tuotekehityksen järjestelmistä (PDM/PLM) ei ole mitään kytkentää myyntijärjestelmiin !!

Täällä saarnalla kohti kesää.

– PDM Preacher

PS. Jos tämä nimiketutkimus kiinnostaa niin ota yhteyttä, tulen mielelläni yritykseesi kertomaan asiasta syvällisemmin.

Mainokset

2 thoughts on “Miksi tuotteet eivät käy kaupaksi?

  1. Olemme toki (molemmat) tavanneet yrityksiä, joissa toimitusjohtaja tuntee yrityksen tuotteet, niiden myynnin ja tuotannon ja on vieläpä innostunut tuotteiden asiakasarvon kasvattamisesta eli yrityksen tuotteiden kehittämisestä asiakkaalle entistä arvokkaammaksi (investointituotteissa tuottavammiksi, helppokäyttöisemmiksi, jne.). Uskon näin, koska Modultekinkin asiakkaana on tämmöisiä yrityksiä – mieleeni tulee ainakin Ponsse. Valitettavasti sen kaltaiset yritykset taitavat olla vähemmistössä, kuten tutkimuksenne osoittaa. Fimecc on kehittämässä Design for Value -ohjelmaa, jossa asian luulisi olevan keskiössä.

  2. Kiitos kommentista Antti. Kyllä näitä hyviäkin esimerkkejä on. Mutta vaikka toimitusjohtaja olisikin asian ytimessä, saattaa CIO ajaa asian nurin. PLM ja CRM eivät toistaiseksi kuulu samaan hiekkalaatikkoon kehittyneimmissäkään yrityksissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s