Pilvee, pilvee, pilvee

Olin juuri saanut luetuksi Juice Leskisen Risaisen elämän, kun menin seminaariin kuuntelemaan Digibarometri 2015 -julkistusta. En voinut mitenkään estää korvamatoa, joka alkoi laulaa otsikon biisiä. Mielenkiintoinen tutkimus Googlen Trends – datan pohjalta kertoo sen karun tosiasian, että vielä vuonna 2010 (siis viisi vuotta sitten) käsite ”pilvi” miellettiin Suomessa puhtaasti samaan viitekehykseen, jossa Juice aikonaan tilitti kanssakäymistään sinipukuisten viranomaisten kanssa. Pilvipalveluja sivuavien Google-hakujen määrä kasvoi Suomessa kuitenkin räjähdysmäisesti 2010-vuoden puolen välin jälkeen ja saavutti huippunsa 2014 syksyllä. Vastaavasti suhteellinen huippu USA:ssa saavutettiin jo 2011, jonka jälkeen siitä on tullut ”business-as-usual”.

Lähde: Digibarometri 2015

Lähde: Digibarometri 2015

Pilvipalvelujen hyödyntäjänä Suomi on noussut Euroopan kärkeen, mutta porautumalla tuloksiin tarkemmin selviää, että käytännössä tämän takana on muutamien isojen yritysten sähköpostipalvelujen siirtyminen pilveen. Todellisia yrityssovelluksia käytetään vielä heikosti.

Meillä on tässä business probleema, joka pitää ratkaista…

Oma kokemukseni tukee tuota tulosta. Olin alkuvuodesta myyntireissulla läntisessä naapurimaassa ja IT-järjestelmien ostokulttuurissa oli havattavissa jopa hätkähdyttävä ero. Kun meillä CIO:t vielä pääsääntöisesti rakentavat omaa arkkitehtuuriaan, jossa päällimmäisen tavoitteena on järjestelmien keskittäminen, yllätyin kun suuren kansainvälisen yrityksen paikallisen CIO:n viesti oli seuraava: ”Meillä on tässä business probleema, joka pitää ratkaista, tuleehan teidän ratkaisu pilvestä, ettei meille tarvitse asentaa mitään.” Pakko myöntää, että vastaavaa asennetta olen tavannut kotimaassa erittäin harvoin.

Anna tuotteen kertoa itse oma tarinansa

Toinen Digibarometrin selkeä viesti oli verkkokauppataseen massiivinen alijäämä.

Tarkoittaa siis sitä, että suomalaiset ostavat ulkomaisista verkkokaupoista, mutta ulkomaiset eivät osta suomalaisista verkkokaupoista.

Panelisteista mm. Koneen CIO Kati Hagros sekä Googlen Senior Industry Analyst Johanna Wahlroos säestivät tuota ja korostivat, että verkkokaupan koukuttavuus syntyy ennen kaikkea hyvästä datasta, jota meillä ei osata hyödyntää. Tähän liittyy tietysti analytiikka – mitä tuotteita on ostettu, minkälaisilla hakusanoilla tähän on päädytty, minkalaisten ostajien toimesta jne. Näiden ympärillä pyörii paljon erilaisia palveluntarjoajia, mutta miksi maksaa Googlelle tai muille hakukoneille, jotta ne nostaisivat hakutulosta, kun sen voi tehdä yksinkertaisesti parantamalla tuoteinformaatiota siten, että tuote kertoo itse tarinansa. Loppupelissä asiakkaat luottavat kuitenkin enemmän tuotteen yhteydessä ilmoitettuun informaatioon kun hakukoneen esille nostamaan mainokseen (The Forrester Wave™: Product Information Management (PIM) Q2 2014).

Nauttikaamme siis laillisesti pilvestä laittamalla tuoteinformaatio yksiselitteiseen ja laadukkaaseen kuntoon – saadaan samalla verkkokauppatase käännettyä ylijäämäiseksi ja kansalaisille töitä. (… joo, en siis ole pyrkimässä eduskuntaan).

-PDM Preacher

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s