Moduloimalla menestykseen?

Yhä useampi yritys painii tällä hetkellä heikon kannattavuuden kourissa ja äärimmäisen kova kilpailu on painanut tuotteiden hintoja alle tuotantokustannusten. Onko siis niin, että yrityksen on syytä luopua kannattamattomista tuotteista ja keskittyä vain kannattaviin tuotteisiin tai kehittää kokonaan uusia?

Ei välttämättä, sillä tuoterakenteeseen ja -tarjoomaan perehtymällä yritys voi saada aikaan merkittäviäkin tuloksia. Näin toteaa tutkijatohtori Tero Juuti Tampereen teknillisestä yliopistosta ja vahvistaa sanomaansa useammalla elävän elämän menestyksekkäällä yrityscasella. Kuulin tämän mielenkiintoisen esityksen helmikuun alussa järjestetyssä Menestys omiin käsiin – sopimusvalmistuksesta omiin tuotteisiin -seminaarissa, jossa Juuti esitteli moduloinnista tehdyn väitöskirjatutkimuksen tuotoksia.

Suurteollisuudessa modulointia on käytetty jo pitkään mm. telakkateollisuudessa, mutta sama tekniikka olisi skaalattavissa myös pk-yrityksiin. Näissä yrityksissä ongelmaksi muodostuu monesti ”metsän näkeminen puilta”, eli tilauskirjojen pullistellessa yrityksen johto on niin kiinni tuotannossa, että kokonaisuuden hahmottamiselle ei jää aikaa. Vastaavasti laskusuhdanteessa eväät keskitetään selviämistaisteluun ja sen vähäisenkin työn maksimointiin. Tuoterakenteiden optimointi on tässä kohtaa usein tärkeysjärjestyksen loppupäässä.

Modulointikuva

Perinteinen vs. moduloitu tuoterakenne

Uutta tuotetta suunniteltaessa tulisi aina muistaa, että kyseessä on pitkän aikavälin investointi, jonka tavoitteena on tuottaa yritykselle mahdollisimman suurta taloudellista hyötyä.

Mikäli tuotteesta halutaan koko elinkaaren mittainen menestystuote, voidaan tuoterakenteen optimoinnilla saada aikaan taloudelliseen tuotokseen merkittävä kulmakerroin. Tämä voi toteutua esimerkiksi suunnittelu- ja tuotantoaikojen lyhentymisinä tai säästöinä materiaalikustannuksissa. Moduloimalla tuote osakokonaisuuksiin voidaan samaa moduulirakennetta hyödyntää useammassa eri tuotteessa ja siten saada aikaan paremmin erilaisiin asiakastarpeisiin soveltuva, mutta kuitenkin yksinkertaisesti konfiguroituva tuoteperhe.

Moduloinnissa on kyse kokonaisuudesta, jossa yrityksen strategia sovitetaan yhteen tuotekehityksen ja arvoprosessien kautta optimaaliseen tuoterakenteeseen ja lopulta tuotantoon. Nämä kaikki ovat keskinäisessä riippuvuussuhteessa toisiinsa, jossa yhden osa-alueen laiminlyönti vaikuttaa lopputulemaan negatiivisesti.

Suomen kaltaisessa korkean työvoimakustannusten, kalliiden toimitusmatkojen ja pitkien etäisyyksien maassa moduloinnista voisi muodostua se kriittinen kilpailuetu, jota nyt ollaan teollisuudessa uhkaavasti menettämässä. Nimikkeellistä, optimoi ja jos mahdollista, niin moduloi ja tee pesäero kilpailijoihin! Hyvässä tapauksessa tämä voi pelastaa yrityksesi ja parhaassa nostaa kansainväliseen menestykseen!

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s