Tiikerinloikka tehokkuuteen

96.000.000 (yhdeksänkymmentäkuusi miljoonaa) tuotevariaatiota hallitaan 20 (kahdellakymmenellä) säännöllä!

Tässä todellista tiikerinloikkaa, jota esiteltiin Taloussanomien järjestämässä seminaarissa menneellä viikolla.

Seminaarissa todistettiin väitteeni usean yrityscasen kautta: tehokas tuotehallinta on ylivoimaisesti tehokkain instrumentti tehokkuuden nostamiseen yrityksissä.

70/30 –> 30/70

Samuli Saarelan Kopar Oy:stä pitämä keynote edusti loistavaa esimerkkiä selviytymistarinasta talouden globalisoitumisen paineessa. Harmi ettei Jan Vapaavuori ollut paikalla. Olen pitkään ollut sitä mieltä, että Suomessa on kehittynyt valtava määrä teollista osaamista, joka lokakuuhun 2008 saakka toimi mainiona verkostona globaalien yritystemme tukena. Nyt kun päämiehet ovat luoneet alihankintaverkostonsa maailman kasvukeskuksiin, ovat lukuisat koneistukseen, hitsaukseen, laserleikkaukseen tai automaatioon erikoistuneet alihankkijayritykset tuskissaan kun tilauksia ei tule.

Olen sitä mieltä, että niitä tilauksia ei enää kukaan tule tekemään, vaan selvitäkseen yrityksen on alettava tuotteistamaan osaamistaan ja myytävä syntyviä tuotteita aktiivisesti pelkän alihankinnan sijaan.

Kopar on onnistunut kääntämään suhteen 70% alihankintaa 30 % omia tuotteita päälaelleen laman jälkeen ja liikevaihto on silti kasvanut. Omat IPR:t mahdollistavat skaalautumisen ja markkinointipäätökset ovat omissa käsissä.

Tuotehallinta johtoryhmän ja hallituksen agendalle

Kun tälle tielle lähdetään, nousee tuotekulttuuri siihen liittyvine prosesseineen ja tukijärjestelmineen uutena asiana yrityksen tärkeimmäksi asiaksi.

Tommi Isotalo Flowroxista edusti hieman kokeneempaa tuotekulttuuria. Kun tuotteita on toimitettu useita vuosia ja tuoteportfolio on kasvanut, alkaa painopiste siirtyä asiakasrajapintaan. Tarjousten tekemistä on suoraviivaistettava ja varmistettava, että myyjät eivät myy toimimattomia konfiguraatioita ja että valmistuksella on edellytykset vastata luvattuun toimitusaikaan. Tuoteportfolion eli tarjoomanhallinnan kehittämisellä Flowrox on valmis vastaamaan koviin kasvutavoitteisiinsa.

Massaräätälöinti ultimaattitavoitteena

Kun yritys pääsee starttaamaan idealla ”yksi tuote kaikkeen tarpeeseen”, on edellytykset luoda tuotearkkitehtuuri, jossa Vacon Oyj:n esimerkissä voidaan toteuttaa lähes sata miljoonaa tuotevariaatiota muutamilla säännöillä ja viilata koko tilaus-toimitusprosessi toimimaan automaattisesti. Nyt puhutaan todellisesta massaräätälöinnistä, kuten Mika Penttilä mainiosti esitteli.

Salainen kaava

Kaikki esiintyneet yritykset ovat toteuttaneet tehokkuuden noston seuraavalla yksinkertaisella kaavalla:

Tuotteistus + Nimikkeellistäminen + Automatisointi = TIIKERINLOIKKA

menestyksen kaava

menestyksen kaava

Kaavan tieteellisen tulkinnan esitteli vielä lopuksi TTY:n tutkija Antti Pulkkinen, joka kertoi FUDGE projektista.

Seminaarin aineisto on muuten saatavilla Taloussanomien sivuilta.

Tässä lokakuun saarna – ei saa jäädä tuleen makaamaan vaan pitää lähteä rohkeasti nimikkeellistämään.

-PDM Preacher

Mainokset

One thought on “Tiikerinloikka tehokkuuteen

  1. Päivitysilmoitus: Kasvumoottorin ytimessä tuote! | Tuotetiedon ytimessä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s