Data is Truth

ECCMA:n puheenjohtaja Peter Benson totesi keynote-puheessaan asiakaspäivillämme, että noin neljä vuotta sitten alkoi maailma kääntyä. Todennäköisesti triggerinä ei ollut Obaman valinta ensimmäistä kertaa USA:n presidentiksi, vaan Lehman Brothersin romahdus, joka havahdutti miettimään montaa asiaa uudelleen. Siihen saakka DATA tyypillisesti edusti dokumentaatiota olemassa olevasta tilanteesta, ja nyt DATA on todellisuus – Information is Power, Data is Truth.

Datan merkitys totuutena näkyy monessa paikassa. Joskus – yleensä useimmin – myös negatiivisena ja koomisena. Koska samaa dataa käsitellään ja ylläpidetään useissa järjestelmissä, on suuri todennäköisyys sille, että datan hyödyntäjä saa käsiinsä aina väärää tietoa. Monella on varmasti omakohtaisia kokemuksia esimerkiksi terveydenhuollon alalta, koska meiltä puuttuu keskitetty potilasrekisteri. Onneksi kuitenkin verottaja tietää kaiken sinusta. Business-maailmassa törmätään yhä useammin kuvan kaltaisiin tilanteisiin.

Säästäminen ei ole seksikästä

Kaikesta huolimatta motiivi nimikedatan standardisointiin on lähtenyt alun perin jenkkien puolustusteollisuuden kustannussäästötarpeista. Kun saadaan parempi läpinäkyvyys sille mitä ollaan ostamassa, voidaan ostokustannuksissa säästää yksinkertaisesti vertailemalla eri tuotteita todellisten ja käyttötarpeeseen liittyvien ominaisuuksien suhteen. Säästäminen Cut Costs ei ole ainakaan jenkeissä koskaan ollut seksikästä, mutta ostotransaktiolla on aina toinenkin puoli. Jos tuote erottautuu hyvin erilaisissa Google-hauissa informaatiosisällöllään, sitä todennäköisesti myydään enemmän – More Sales.

Tuotteiden valmistajien on hyvä muistaa, että lain mukaan heillä on velvollisuus toimittaa asiakkaille tai asiakkaiden asiakkaille kaikki riittävä tieto tuotteesta, jotta sitä voidaan käyttää turvallisesti. Jos tiedon tuottaminen asiakkaiden kyselyihin on hankalaa ja aikaa vievää, palaa valmistajalla tiedon keräämiseen aivan turhaan resursseja – Save Resources.

Nimike yhteinen kieli

Bensonin mukaan sähköiset kyselyt tuotteiden tiedoista ovat lisääntyneet merkittävästi aivan viime aikoina ja vauhti vain kiihtyy. ISO 8000 ja ISO 22745 määrittelevät kuinka kysely tehdään ja kuinka siihen pitää vastata. Periaate on yksinkertaisuudessaan se, että sinun pitää tietää tarkasti mitä tietoa haluat. Jos saat asiakkaalta pyynnön: ”Lähetä minulle kaikki tuotetieto”, siihen ei tarvitse reagoida mitenkään. Mutta jos kysymys tulee muodossa: ”Kerro toimittamasi hydrauliventtiilin käyttölämpötila-alue”, siihen on parempi vastata. Kyseiset kysymykset alkavat jatkossa tulla XML-muodossa ja nyt on oiva aika alkaa kehittää valmiuksia myös sähköisiin vastauksiin.

Datan merkitys liiketoiminnalle saa johdon huomion vasta kun vaatimukset tulevat viranomaisilta. No hyvä uutinen data-evankelistoille yrityksissä on se, että viranomaisvaatimukset eivät ainakaan tulevaisuudessa vähene. Euroopassa tullaan vielä hieman perässä esimerkiksi SOX-vaatimuksia, jotka jenkeissä talous-datan osalta vievät talousjohtajat suoraan linnaan, mikäli tiedot eivät ole oikein. Ympäristön suojelun nimissä on jo tänään tuotteissa raportoitava vaarallisten aineiden osuudet, jotka luonnollisesti kuuluvat nimikkeen perustietoihin. Datan merkityksen tärkeyttä liiketoiminnalle kuvastaa se, että jenkeissä on alkanut yleistyä johtoryhmätason vastuu; CDO, Chief Data Officer, joka siis ei ole funktio tietohallinnossa, joka hienosta nimestään huolimatta keskittyy informaatiotekniikkaan.

Älä pelkää

Peter Benson on toiminut nimikedatan standardisoinnin puolesta 30 vuotta. Kun häneltä kysyttiin mikä on suurin syy siihen, että data on edelleen kuralla lähes joka yrityksessä, eikä siihen puututa vaikka kaikki sen myöntää, vastaus oli PELKO. Ihmiset pelkäävät, mitä kaikkea sieltä paljastuu, kun dataa aletaan penkoa ja siivota. Syyllistetäänkö heitä siitä, että tiedot ovat väärin tai puutteellisia? Saavatko he kenkää, tai joutuvatko maksamaan korvauksia siitä, että ovat olleet vastuussa legacy datan tuottamisesta? Ammutaanko viestintuoja?

No todellisuudessa ei ammuta. Kaikilla on data kuralla. Se joka saa sen ensimmäisenä kuntoon, on voittaja.

Kisa alkakoon.

– PDM Preacher

Advertisements

One thought on “Data is Truth

  1. Päivitysilmoitus: Hallinnoiko tietohallinto tietoa? « Tuotetiedon ytimessä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s