Nimikkeellistämistä etsimässä

Tuotteistamisen puolesta ei enää tarvitse hehkuttaa, etenkin fyysisten tuotteiden osalta se on monessa firmassa hyväksi koettu käytäntö. Palvelujen osalta homma vaatii enemmän ponnistelua, mutta siinäkin vaivannäkö kannattaa.

Sen sijaan nimikkeellistäminen kuulostaa jo paljon vieraammalta. Silti nimikkeellistäminen voisi olla hyvin tehdyn tuotteistamisen perusta. (Jos nimike käsitteenä on vieras, lukaise tämän blogin avauskirjoitus aiheesta).

Paitsi että yritys itse hyötyy nimikkeellistämisestä, olisi siitä yllättävän suuri ilo myös asiakkaalle. Varsinkin, kun se mitä nykyään sanotaan palveluksi, oli aiemmin nimeltään itsepalvelu.

Esimerkiksi otan lentojen varaamisen – palvelun josta viimeksi tuli tikkuja käteen. Meidän 6 hengen porukka (4 aikuista, 2 lasta) alkoi etsiä hiihtolomalentoja hyvissä ajoin elokuussa. Ennen internettiä lentojen varaaminen hoitui yleensä matkatoimiston kautta. Riitti kun kertoi virkailijalle mistä lähti ja mihin halusi, ja sitten käveltiin ulos toimistosta lippu kädessä. Kaikilla lentoyhtiöillä oli lähes yhdenmukaiset palvelut, tietynmittaisille reiteille sisältyi samat tarjoilut ja laukku kulki maksutta mukana tiettyyn kilorajaan asti. Se oli aikaa ennen halpalentoyhtiöitä.

Haave nimeltä nimikkeellistetty lentomatka

Nyt googlaamalla löytyy lukuisia palveluita – oikeastaan konfiguraattoreita –  joiden avulla saa speksattua itselleen haluamansa lennon. Sopivat vaihtoehdot listautuvat näytölle halutussa järjestyksessä. Minun tapauksessani hintajärjestyksessä, halvimmat ensiksi.

Konfiguraattorit poikkeavat hiukan toisistaan, joten kokeilin muutamaa vaihtoehtoista palvelua sekä lentoyhtiöiden omilta nettisivuilta löytyviä matkahakuja.

Lentovaihtoehtoja löytyi paljon. Speksejä syöttäessäni huomasin, että lapsimatkustajan ikäraja vaihtelee palveluissa, meidän porukassa oli joko 1 tai 2 lapsen hintaista matkustajaa. Varsinainen säätäminen alkoi, kun kysyttiin montako matkalaukkua otamme mukaan. Ja minkä painoisia laukut ovat. Se olikin jo kinkkisempi tilanne, laukut kun pakattaisiin reilun puolen vuoden kuluttua. Laukkujen kustannus vaihteli sekä määrien että painojen suhteen yllättävän paljon eri lentoyhtiöillä, ja jos jättäisi päätöksen vasta lentokentälle, laukkujen hinta nousisi selvästi. (Joku voisi jo tässä vaiheessa todeta, että jos rahat on noin tiukalla niin kannattaako yleensä lähteä kotoa mihinkään.)

Lentomatkan rakenteellistaminenEntä sitten suksipussi, hiihtämään kun oltiin menossa. Jollain yhtiöllä suksipussi sisältyy lennon hintaan, useimmilla ei. Kallein suksikuljetus maksoi suunnilleen saman verran kuin viikon välinevuokraus kohdemaassa. Tietoa eri lentoyhtiöiden käytännöistä ei saanut palvelun sivuilta, vaan pyydettiin menemään jokaisen lentoyhtiön nettisivuille erikseen lukemaan pienellä präntättyä.

Lentohintojen todellinen vertailu osoittautui niin työlääksi, että meidän porukka kyllästyi ja päätyi tuttuun ”finskin suorat lennot kohteeseen”. Ei varmasti halvin, eikä tarkoitus ole markkinoida kyseistä yhtiötä, mutta vaihtoehtojen vertailun sekavuus uuvutti. Asiakkaan edun mukaista olisi, jos lentomatkat lisäpalveluineen standardoitaisiin ja pilkottaisiin nimiketasolle.  Jokainen liikkuva osa olisi siten vertailukelpoinen muihin. Ei liene mahdotonta toteuttaa teknisesti, kai tietokoneissa laskuvoimaa ja nopeutta riittää hakea tieto sovituista lähteistä. Mutta tahtotilaa tähän tuskin löytyy, vedotaan kilpailuun ja erottautumiseen. Jään edelleen kaipaamaan sitä yritystä, joka haluaisi asiakaspalvelullakin erottautua.

Turvallista matkaa maalla, merellä ja ilmassa, toivoo Lilli

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s