Aina kiire kiire jonnekin on on on …

Olen pistänyt merkille, että kohtuu moni ratkaisu lupaa tehostaa nykyistä toimintatapaa ja säästää aikaa. Hyvin tuttua myös tuotetiedonhallinan osalta. Siinähän tähdätään virheettömään ja entistä nopeampaan prosessiin, joka – yllätys yllätys- säästää aikaa.

Voiko aikaa oikeasti säästää? Ei. Päivään ei tule lisää tunteja, eikä ”säästettyjä” tunteja saa pankkiin. Itsekin aikasäästöjä monesti myyneenä olen havahtunut tuon lupauksen mahdottomuuteen. Aika itsessään ei säily, mutta kehittämällä uusia toimintatapoja sen voi ehkä käyttää tehokkaammin. Pitäisikin puhua ajankäytön järkevöittämisestä.The Running Man

Ironisinta on se, että aikasäästöjä myydessä tyypillisin kompastuskivi on vastapuolen ainainen kiire.

”Kyllä kiinnostaa, mutta tällä hetkellä on niin kova kiire, ettei ehdi”.

Ei ehdi ostamaan aikasäästöä, kun on niin kiire?

Ei se määrä vaan se laatu

Jos ajatellaan asiaa perinteisen TCO (omistamisen kokonaiskustannukset) kaavion kautta, joka ainakin IT-maailmassa menee suunnilleen suhteella 20 – 80, eli 20 % kuluista on hankintakustannuksia ja loput 80 % elinkaaren aikaisia ylläpitokuluja, niin ajankäyttö voitaisiin periaatteessa jakaa myös kahteen segmenttiin: pakolliset rutiinit ja toiminnan kehittäminen. Se, mikä näiden välinen suhdeluku on, vaihtelee yrityksen mukaan. Tarkoitushan olisi minimoida pakolliset rutiinit ja siirtää panosta enemmän ja enemmän toiminnan kehittämiseen. Pakolliset rutiinit eivät välttämättä muutu, mutta niihin käytetty aika pyritään optimoimaan.

Se on varmaa, että ilman toiminnan jatkuvaa kehittämistä, se jatkuva kiire tuskin hellittää. Ei se silti hellitä aina toimintaa kehittämälläkään, jos yhdeltä henkilöltä säästyvä aika täytetään uusilla pakollisilla rutiineilla (mallia ”vähennetään väkeä, muttei tehtäviä”). Organisaation kannalta hienoa, mutta yksilötasolla kovin uuvuttavaa.

Voisiko se tuottaa tulosta, jos tämän pakollisilta rutiineilta säästyvän ajan voisi käyttää vapaaseen toiminnan kehittämiseen? Jokainen saisi ideoida ja tehdä yksin tai ryhmässä parhaakseen katsomiaan kehitystehtäviä organisaation toimintaan liittyen? Työn hedelmät käytäisiin sitten kootusti, yhdessä läpi ja jalostettaisiin ideoista käytäntökelpoisia. Tällaisen vapaan kaaoksen hallintaan voi luonnollisesti hyödyntää esim. PDM-järjestelmää. Tapa voisi synnyttää kokonaan uusia ideoita ja ainakin kannustaisi kehittämään niitä prosesseja saadakseen pakolliset rutiinit hoidettua paremmin. Ja onhan tällaisia malleja käytössäkin joillain yrityksillä, mm. Googlella on/ oli säännöllisesti toistuva yksi päivä, jolloin työntekijät saavat kehittää mitä haluavat, kuitenkin liittyen Googlen toimintaan.

Tuotetiedonhallinta on myös yksi merkittävä toiminnankehityshanke. Se on alkujaan iso ja vaikeasti hahmotettava asia, mutta todellisuudessa eräs kriittisimpiä tekijöitä hallitun kasvun tukemisessa. Järjestämme aiheesta seminaarin Tampereella 28.9., jossa kaksi yritystä kertoo omia kokemuksiaan ajankäytön järkevöittämisestä. Jännä kuulla onko kiire samalla helpottunut. Olet tervetullut mukaan!

– Kalle –

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s