Tuotetieto vs. asiakaspalvelu

Tilasin viime vuoden lopulla itselleni eräästä tunnetusta verkkokaupasta Displayport to HDMI-kaapelin, jotta pystyin käyttämään televisiota kannettavani näyttönä. Kannettavassa ei ole suoraan omaa HDMI porttia, vaan sen sijaan uudempaa standardia edustava displayport-portti.

Kuva siirtyi hienosti läppäriltä telkkarille, mutta ääni tuli edelleen tietokoneen omista kaiuttimista. Pikaisen Googlettamisen kautta minulle selvisi, että kaapelin on tuettava uudempaa, ns. D++ standardia, jotta se siirtäisi myös ääntä. Nopealla silmäyksellä tietokoneen portissa oli D++ -merkintä, mutta kaapeli oli sen verran bulkkikamaa, ettei siinä lukenut mitään.  Olin olettanut, että tällainen ”HDMI:n seuraaja” luonnollisesti myös välittäisi audiota. Yritin hakea verkosta vastaavia kaapeleita, joissa olisi tuo kaivattu tuki myös audiolle, mutta tuloksetta.

Myöhemmni kuitenkin löysin sopivan, ääntä siirtävän adapterin .  Kuvauksessa luki yksinkertaisesti ”ääni mukana”. Tilasin välittömästi.

Displayport-to-HDMI -adapteri

Tämä adapteri ei muuten siirrä ääntä.

Palvelu on tiedon tarjoamista

Perinteisessä elektroniikkakaupassa minulla olisi tietty ollut mahdollisuus tutustua tuotepakettiin, saada apua myyjältä ja mahdollisesti jopa testata tuotteen toimivuutta. Okei, onhan minulla mahdollisuus kysyä lisätietoa tuotteista myös verkkokaupassa asioidessani sekä usein mahdollisuus ilmaiseen tuotepalautukseen. Näistä on kuitenkin liikaa vaivaa suhteessa investoinnin suuruuteen.

Inhimillisen palvelun ja konkreettisen hypistelymahdollisuuden puuttuessa ostopäätös tehdään puhtaasti annetun tuotetiedon varassa. Jotta pienen investointikynnyksen omaavien hyödykkeiden kauppa kävisi vilkkaasti, tulee asiakkaalle tarjottavan tuotetiedon olla riittävää ja mielellään yksiselitteistä. Jos asiakkaan kaipaamaa informaatiota ei ole saatavilla, hän etsii sitä muualta verkosta ja päätyy helposti kilpailijan asiakkaaksi. Varsinkin, jos tuotteen hinnassa + toimituskuluissa ei ole merkittävää eroa.

Entä jos asiakas päättää kysyä informaatiota verkkokaupan pyörittäjältä, joka joutuu edelleen hakemaan vastausta tuotteen maahantuojalta/ valmistajalta? Tällaiseen selvitykseen käytetty aika maksaa varmasti enemmän kuin se tuote, josta kysely tehtiin.

Korvaako informaatio asiakaspalvelun?

Pienen ihmisen puolesta kiljuva ääni päässäni kehottaa miettimään seuraavaa: kaupankäynnin siirtyessä yhä enemmän ja enemmän asiakkaan näkökulmasta katsottuna itsepalveluksi, onko tiedon laatu ja määrä kovempi erottautumistekijä kuin katoavaa kansanperinnettä edustava hyvä asiakaspalvelu?  Vai onko näiden pakko kannibalisoida toisiaan?

Mainokset

One thought on “Tuotetieto vs. asiakaspalvelu

  1. Ois voinud olla paremmin kuvattu nettikaupassa. Vaikka että hei, tää ei siirrä ääntä, tarviitko sellasen? Mistä tiedän mikä portti kannettavassa on? Aika usein verkkokaupoissa on vaan kopioitu maahantuojan/suomennettu jokin lyhyt epämääräinen kuvaus tyyliin HDMI-adapteri, kullattu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s