Kuolema koodiavaimille!

Peter Benson, ECCMA:n puheenjohtaja, kirjoittaa juuri ilmestyneen uutiskirjeen pääkirjoituksessa jotain tähän suuntaan:

”Katalogien manuaalinen tuottaminen on tulossa nopeasti tiensä päähän. Katalogit korvautuvat ymmärryksellä, että tuotteiden toimittajat ovat vastuussa oikean ja riittävän informaation toimittamisesta asiakkailleen. Katalogisteista (en lähtenyt kääntämään) on tulossa data quality managereita, jotka auttavat käyttäjiä määrittelemään tarpeensa ja hoitavat prosessia, jolla tietoa pyydetään toimittajilta ja valmistajilta.”


Mystinen koodiavainOlen asiasta aivan samaa mieltä. Tyyppikoodiavaimet, joiden tulkinta on ollut tuotepäälliköiden, tarjousinsinöörien, komponentti-insinöörien ym. teknisten asiantuntijoiden vastuulla, ja joiden avulla on pystytty visualisoimaan erittäinkin laaja tuotetarjooma yhdellä A4-sivulla, on toimitusketjun automaation kannalta mahdoton malli. On ihan mielenkiintoista, että lähes kaikissa ERP-järjestelmissä on nykyään MYYNTI-konfiguraattori mutta prosessin vastinparia ei ole – eli siis mikään järjestelmä ei osaa OSTAA konfiguroitavia tuotteita. Ennen kuin tämä toiminnallisuus kehittyy ja standardoituu (mikä voi olla toimivaa 2020-luvulla) on pakko palata takaisin yksiselitteisiin nimikkeisiin.

Kuva on napattu Agilentin komponenttikatalogista

ATK:ta

Hankintatoimelle alkaa olla paljonkin tarjontaa ostoprosessin automatisointiin katalogien pohjalta, mutta se edellyttää, että yksi kataloginimike on yksiselitteinen ja sillä on hinta. Tämä palauttaa ongelman taas ytimeen – miten ostaja tai pidemmälle vietynä järjestelmä osaa tunnistaa oikean nimikkeen. IT-järjestelmät osaavat hoitaa jo sen, että kun toimittaja lähettää laskun, voidaan todentaa automaattisesti onko hinta sitä mitä on sovittu. Kun toimittaja lähettää tuotteen, vastaanottavassa päässä osataan tunnistaa erilaisilla tekniikoilla, että kyseessä on juuri tilattu tuote. Mutta onko tuote OIKEA? Se voidaan päätellä vain, mikäli siitä on osattu kysyä oikeat ja riittävät tiedot ja toimittaja on ne toimittanut.

Jotta nimikkeet perustettaisiin järjestelmiin oikein, on aika monessa yrityksissä siirrytty keskittämään nimikkeiden perustaminen erityiselle asiantuntijatiimille. Loppukäyttäjille annetaan lomake, jossa he kertovat mitä nimikettä tarvitaan ja workflow ohjaa pyynnön asiantuntijoille, jotka lähtevät selvittämään lisätietoa nimikkeestä. Koska toiminta globaaleissa yrityksissä on hektistä ja kaikki toimii IT-järjestelmien varassa, ovat nimiketiimit yleensä jatkuvassa back logien puristuksissa, nimikkeitä ei saada perustettua niin nopeasti kuin liiketoiminta odottaa.

Nimikehallintatiimi eturiviin

Minun mielestäni nämä kaikki esitetyt ongelmat voidaan poistaa kun katsotaan koko kokonaisuutta hieman eri lailla. Nimikehallintatiimi voisi pro-aktiivisesti luoda tarjoomaa niin ostoon (mikäli tavarantoimittajat eivät sitä tee jo valmiiksi) kuin myyntiinkin esivalmistelemalla nimikeinformaatiota ja tallentamalla niitä virtuaalisiin nimikevarastoihin. Toisin sanoen puretaan niitä toimittajien koodiavaimeen pohjautuvia katalogeja portfolioiksi ja kehitetään tiedonkeruulogiikkaa. Osto / ja myynti voisivat käydä nimikevarastosta tutkimassa mitä nimikkeitä olisi tarjolla helposti ja pyytää niitä operatiivisiin järjestelmiin tarvittaessa. Nimikehallintatiimin rooli nousisi huimasti pelkästä reaktiivisesta käsikassarasta tarjooman kehittäjäksi ja konsultiksi, ostotoiminta voidaan automatisoida, tarjoussuunnittelu nopeutuu, tehokkuus nousee ja kaikki voittavat.

Tässä taas kuukauden saarna.

Jukka

PS. insinöörit jäivät varmaan miettimään mikä tuo koodisarja oli – no se on ihan oikea pneumatiikkaventtiili (ASCO).

Mainokset

2 thoughts on “Kuolema koodiavaimille!

  1. Päivitysilmoitus: Mikä ei ole nimike? | Tuotetiedon ytimessä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s