MDM – Back to Basics – 2/2

Laadun parantaminen MDM:n tukena

MDM-prosessia ja laadun parantamista voisi verrata autolla ajamisen prosessiin

Viime artikkelissa esille nostamani Wikipedian määritelmän mukaan MDM-käsitteeseen yhdistetään usein informaation laatu ja laadun parantaminen. MDM muodostaa loogisesti paikan laadun valvonnalle ja parantamiselle, koska sieltä informaatio jaellaan muille järjestelmille. MDM-järjestelmän vaatimuksena voidaan siis pitää kykyä mitata informaation laatua, kuten kuvasin aiemmin data governance osiossa.

Kun ajatellaan MDM:n ydintä ja sen tarkoitusta, niin laadun parantaminen on MDM-prosessia tukeva prosessi. Vaikka laadukas master data onkin tärkeä asia yrityksen toiminnalle, ei se sinänsä ole MDM-prosessin edellytys.

MDM-prosessia ja laadun parantamista voidaan verrata autolla ajamisen prosessiin. Ajamisen päätavoite on kuljettaa ihminen paikasta A paikkaan B. Autoon istuminen, itse ajaminen ja perille saapuminen muodostavat ydinprosessit, jotka täyttävät tämän tavoitteen. Auton huolto taas on verrattavissa informaation laadun parantamiseen. Huolto on tukiprosessi, joka parantaa auton käytettävyyttä ja varmistaa perille pääsyn, mutta se ei ole välttämättömyys autoiluprosessin käynnistämiseen. Master datan laadun parantaminen on  huoltoprosessi, joka on syytä suorittaa esimerkiksi silloin, kun otetaan haltuun uutta dataa uudesta lähteestä.  Tieto rämettyy ajan myötä ja vaatimukset informaation laadun suhteen kasvavat, joten aika ajoin on tehtävä laadun parantamistoimenpiteitä. Laadun parantaminen on siis toimenpide, jonka avulla saadaan master-tiedosta kaikki hyöty irti.

Yhteenveto

Mielestäni MDM on loogisen kasvupolun tulos. Yrityksissä on aina ollut lukuisia erillisiä järjestelmiä, jotka käsittelevät samaa informaatiota – liiketoimintalinjoittain, yritysostojen tuloksena ja monista muista syistä.

Järjestelmänäkökulmasta ongelman ratkaisu on ollut integroida järjestelmiä keskenään ja siirtää tietoa ristiin näiden välillä.  Tämä on johtanut integrointiviidakkoon. Vuosituhannen taitteessa kuumaksi aiheeksi muodostui EAI (Enterprise Application Integration), jonka oli määrä raivata viidakkoa. EAI:n ympärille tuotiin erilaisia massiivisia tuoteratkaisuja. Integraatioiden näkökulmasta tavoitteena oli muodostaa yksi ainoa välityskerros kaikkien järjestelmien välille.Inofmaatiohallinnan keskittäminen

Toisena kehityslinjana EAI:n rinnalla suurissa yrityksissä tehtiin tietovarastoratkaisuja (data warehouse), joilla tuetaan esimerkiksi raportointia. Raportointidatan keruu useista erillisistä järjestelmistä muodostaa merkittävän ongelman, kun järjestelmät sisältävät samaa informaatiota, eikä tiedon oikeasta omistajasta tai oikeellisuudesta voida olla varmoja.

MDM tuo loogisen kehitysaskeleen sekä informaation hallinnan että raportoinnin suhteen. MDM tarjoaa informaation osalta yhden yhteisen totuuden, johon kaikki järjestelmät, kuten myös DW voi tukeutua.

MDM nostaa esille monia kysymyksiä niin prosessien, organisaation kuin myös tietojärjestelmien suhteen. Samaan aikaan MDM-käsitteen ympärille kasataan paljon eri asioita, kuten tiedon laatu ja tiedon omistajuus. MDM-käsitettä  voi kuitenkin lähestyä hyvin maanläheisesti ja ajatella asiaa informaation hallinnan keskittämisenä. Kun perusta on kunnossa, on paljon helpompi lähestyä informaation hallintaa  laajemmin ja hyödyntää sen täyden potentiaalin.

Eihän norsuakaan kannata syödä yhdeltä istumalta.

– Janne Maijanen –

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s