MDM – Back to Basics – 1/2

MDM eli Master Data Management on kuin kuuma peruna, joka polttelee monien suussa ja nousee esille useissa eri yhteyksissä. Mitä MDM sitten oikeasti on? Sitä heräsin itsekin tässä miettimään, kun minua pyydettiin erään julkaisun yhteydessä lyhyesti kertomaan, miten itse määrittelen MDM-järjestelmän.

Wikipedia kuvaa MDM -termiä kattavasti ja antaa hyvän kuvan asioista, joita MDM-termiin liitetään. Kuitenkin MDM-asian ydin voidaan kiteyttää hyvin lyhyesti: yrityksen yhteisen totuuden hallinta jonkin informaatiokäsitteen osalta. MDM käsitteenä sisältää tällöin kaikki ne yrityksen prosessit, mallit ja järjestelmät, joita vaaditaan tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Tavoite jakautuu nähdäkseni keskeisesti kahteen pääalueeseen; yrityksen yhteisen informaation hallintaan ja sen jakamiseen muille järjestelmille. Järjestelmänäkökulmasta näihin kahteen alueeseen kiteytyy myös MDM-prosessia ylläpitävien järjestelmien tekniset ja toiminnalliset vaatimukset.

Masters of Data Management

Kokonaisuudessaan kyseessä on silti laaja asia, joka vaatii erityisesti yrityksen informaation käsittelyprosessien määrittelyä, sekä yrityksen informaatiomallien ja niitä tukevan järjestelmäarkkitehtuurin määrittelyä.  Keskityn tässä artikkelissa järjestelmänäkökulmaan ja sen vaatimuksiin.

Ytimessä

MDM:ssä ei ole kyse massiivisesta uudesta IT-hankkeesta. Yksinkertaisimmillaan MDM-järjestelmän roolin voi ottaa jokin yrityksessä jo olemassa olevista järjestelmistä, kun samaan aikaan määritellään prosessit ja toimintatavat, miten informaatiota yrityksessä tullaan hallitsemaan. Prosessimuutoksella informaation hallinta keskitetään yhden järjestelmän ympärille, ja sillä varmistetaan yhteisen totuuden säilyminen. Tyypillisesti tämä on mahdollista vain hyvin yksinkertaisissa tapauksissa.

Todellisessa tilanteessa yrityksessä on käytössä monia samaa informaatiota käsitteleviä järjestelmiä, jotka on integroitu keskenään. Yhdelläkään järjestelmistä ei välttämättä ole selkeää master-järjestelmän roolia, vaan informaatiota käsitellään ja uusia informaatioelementtejä perustetaan kaikissa eri järjestelmissä. Mark Allen kuvaa tilannetta ja siirtymistä MDM-toimintatapaan varsin havainnollisesti omassa blogikirjoituksessaan. MDM:n ydin, kuten aikaisemmin kuvasin, on ajatuksena monille varmasti hyvin selkeä ja helposti ymmärrettävä, mutta tällaiseen malliin siirtyminen junan liikkuessa täyttä vauhtia ei ole kovin yksinkertaista, kuten myös Mark blogissaan kuvaa.

Kun tietomalli ei ole oikein...

"...mikään nykyisistä, tiettyyn tarkkaan tarpeeseen tarkoitetuista järjestelmistä ei sovellu ottamaan haltuun määritellyn kaltaista informaatiomallia."

Vaikka periaatteessa MDM-järjestelmän roolin voi ottaa jokin yrityksen olemassa olevista järjestelmistä, on se käytännössä harvoin mahdollista. Tästä syystä haluan nostaa esille MDM-järjestelmän tiettyjä keskeisiä vaatimuksia, jotka yleisesti ohjaavat keskitetyn, erillisen MDM-järjestelmän perustamiseen.

Informaatiomalli. Kun pyritään yhteen yhteiseen totuuteen yrityksessä, sinne halutaan nostaa mahdollisimman kattava yhteinen kuva, jota voitaisiin sitten ylläpitää yhdessä paikassa. Sitä varten määritellään se yhteinen informaatiomalli, jota halutaan vaalia. Se suurin yhteinen nimittäjä. Tähän halutaan nostaa mahdollisesti monia eri näkökulmia. Tyypillisesti se johtaa siihen, että mikään nykyisistä, tiettyyn tarkkaan tarpeeseen tarkoitetuista järjestelmistä ei sovellu ottamaan haltuun määritellyn kaltaista informaatiomallia. Tällöin MDM-järjestelmän yhdeksi tärkeäksi vaatimukseksi nousee dynaaminen informaatiomalli, johon voidaan määritellä juuri sellainen tietorakenne, kuin yrityksen vaatimukset edellyttävät.

Integrointi. Koska MDM-järjestelmä on kaiken keskiössä, sen pitää integroitua kaikkiin muihin järjestelmiin, joissa master-informaatiota tarvitaan. MDM-järjestelmän pitää kyetä vastaanottamaan dataa muista järjestelmistä ainakin järjestelmän rakentamisvaiheessa, sekä myös välittämään tietoa muihin järjestelmiin järjestelmän käytön aikana. Tästä syystä monet tuotteet, jotka on aiemmin tunnettu integroitavuudestaan, on nyt nostettu esille MDM-tuotteina. Integroinnin ohella on syytä tarkastella erityisesti datan hallintaan ja rikastamiseen vaadittuja ominaisuuksia.

Data Governance. Aihe on mielestäni syytä nostaa MDM-järjestelmän keskeisten vaatimusten joukkoon. Informaation laadun varmistaminen vaatii informaation hallinnan osalta käsittelyprosessien, omistavan organisaation ja hallintaoikeuksien määrittelyä, sekä toisaalta informaation laatua valvovien sääntöjen määrittelyä. Näiden avulla voidaan varmistua siitä, että informaation käsittely tapahtuu aina tietyllä tavalla, tiettyjen siihen valtuutettujen henkilöiden toimesta, ja että muutokset dataan ovat sääntöjen valossa oikeellisia.

Nämä kolme muodostavat keskeisimmät vaatimukset MDM-järjestelmälle, jonka avulla voidaan tukea yrityksen MDM-hanketta.

Jatketaan tästä ensi viikolla…

– Janne Maijanen –

Advertisements

3 thoughts on “MDM – Back to Basics – 1/2

  1. Päivitysilmoitus: MDM – Back to Basics – 2/2 « Tuotetiedon ytimessä

  2. Päivitysilmoitus: Q3/2011 Top 3 artikkelit « Tuotetiedon ytimessä

  3. Päivitysilmoitus: Järjestelmähankkeiden sietämätön keveys « Tuotetiedon ytimessä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s