Yksiselitteiset tiedot, kiitos!

Auton huoltoon liittynyt aiempi blogijuttu kirvoitti työkaveriltakin autoon ja tiedonlaatuun liittyvän kokemuksen.

Työkaveri oli ollut ohittamassa edellä ajavaa, kun autosta yhtäkkiä hävisi tehot. Onneksi paluu omalle kaistalle onnistui, ja sitten suorinta tietä autohuoltoon. Huoltomies pääsi jyvälle varoitusvalon indikoimasta ongelmasta; hiukkassuodattimen paine-eroanturi oli rikkoutunut. Oikea anturi löytyi varastosta ja vaihto sujui käden käänteessä, joten ei muuta kuin takaisin tien päälle.

Auto piiputtaa kesken ohituksen

Matka ei kuitenkaan sujunut odotusten mukaan, vaan hetken ajon jälkeen ongelma palasi. Tehot lähtivät ja nyt myös kojelaudan kaikki varoitusvalot alkoivat vilkutella. Oli palattava huoltoliikkeeseen, jossa todettiin että vikakoodi viittasi edelleen anturiin. Auto jäi huoltoon tutkittavaksi.

Parin päivän päästä tuli soitto: Vika löytyi ja auton saa hakea. Vaihdettu paine-eroanturi oli osoittautunut väärän painealueen anturiksi. Huoltomies oli hyvässä uskossa vaihtanut osan; koodi oli oikean anturin koodi. Kävi vain ilmi, että kahden eri painealueen anturilla oli vahingossa sama koodi, eikä muita tarkentavia tietoja ollut.

No, auton omistaja selvisi episodista ohitustilanteen sydämentykytyksillä ja parilla ylimääräisellä reissulla huoltoliikkeeseen – korjauskulut ja anturi kun menivät takuun piikkiin. Autoliikettäkään ei yhden ylimääräisen paine-eroanturin kustannus heilauta, vaikkakin siihen tällä kertaa tuli päälle parin-kolmen päivän työt. Ja laina-auto.

Tuotetiedon näkökulmasta tapaus oli kouluesimerkki siitä, miten hyvälaatuinen, yksiselitteinen data on edellytys toimivalle tilaus-toimitusketjulle ja siten asiakastyytyväisyydelle. Sama käänteisesti; ilman luotettavaa tuotetietoa ei ole luotettavia toimituksia eikä tyytyväisiä asiakkaita.

– Lilli –

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s