Sosiaalinen tuotekehitys – niin mikä?

Termi sosiaalinen tuotekehitys vilisee yhden jos toisenkin PDM-/ PLM-toimittajan visioissa ja puheissa, vaikka monesti tuo kattotason termi kätkee alleen hyvin erilaisia konsepteja. Joillekin pelkkä PDM-järjestelmän kylkeen pultattu pikaviestin riittää määrittelemään järjestelmän joko ”Collaborative PDM” tai ”social product development” –sateenvarjon alle. Jotkut vaativat enemmän.

Aiheeseen perehtyessäni törmäsin aikanaan sosiaaliseksi tuotekehitysalustaksi itsensä nimittäneeseen webbisaittiin, Quirkyyn.  Quirkyn toimintaperiaate on mielenkiintoinen: Jokainen käyttäjä voi pientä maksua vastaan julkaista ideansa ja alustavat suunnitelmansa uudesta tuotteesta. Tämän jälkeen alkaa Quirkyn käyttäjien välinen keskustelu ja brainstorming – tuotetta jalostetaan porukalla toimivammaksi. Jokainen käyttäjä voi äänestää julkaistuja ideoita. Kun tuoteidea on saanut riittävästi ääniä, se menee Quirkyn oman raadin arviointiin, jotka tekevät lopulliset päätökset tuotteen markkinavalmiudesta.

Jos päätös on hyväksyvä, tuote suunnitellaan, brändätään ja viimeistellään ammattilaisten toimesta. Tämän jälkeen tuote siirtyy presale-vaiheeseen, jossa tuotteen pitää saada riittävä määrä sitovia ennakkotilauksia taakseen, jotta sitä alettaisiin varsinaisesti valmistaa ja myydä laajemmaltikin.

Katso Quirkyn toimintaperiaate tästä 50 sekunnin klipistä:

Mikä porkkana siinä sitten on julkaista omia tuoteideoitaan ja maksaa siitä vielä 10 $ / idea? Ensimmäisenä tulee mieleen, että maksu karsii kaikista typerimmät ja lepsuimmat ideat pois joukosta. Toisekseen tuo 10$ (+ tuotteen hinta, jos sitoudut ennakkotilaukseen) on ainoa kustannus mikä sinulle tuotteen valmistuksesta tulee, jos nyt ei huomioida siihen käytettyä aikaa. Kaiken lisäksi myös tuotteen suunnitteluun, äänestämiseen ja ennakkotilaukseen osallistuneet jäsenet ansaitsevat vaikutuspisteitä, joiden mukaan eniten tuotteen syntyyn vaikuttaneille tekijöille tullaan mahdollisessa myyntivaiheessa maksamaan tietty prosenttiosuus tuotteen myyntivoitoista. Mitään äkkirikastumista Quirkyn kautta on turha silti odottaa.

Vaikkakin Quirkyn toiminnassa on ainakin foorumien perusteella omat puuttensa, herättää se silti mielenkiintoisia ajatuksia siitä, miten asiakkaita voisi sitouttaa entistä tiukemmin osaksi tuotekehitystä toimialasta riippumatta. Keksimisen ilo on paras ilo.

– Kalle

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s