Nimike – tuotetiedon ydin

Olemme nimenneet tämän blogin ”Tuotetiedon ytimessä”. Nyt herää tietenkin kysymys: Mitä siellä tuotetiedon ytimessä on? No siellä on nimike – kaiken tietojärjestelmissä käsiteltävän tiedon peruskomponentti. Nimike, joka mitättömyydessään ei yleensä kiinnosta ketään – niitä nyt vaan on ja niitä tarvitaan. Yleensä niitä on järjestelmissä vielä niin paljon, että niissä mahdollisesti piilevät ongelmat on huomattavasti helpompi vaieta kuoliaaksi kun tarttua niihin. Kuitenkin nimikkeistä koostetaan moduuleita, moduuleista suurempia osakokonaisuuksia ja lopputuotteita sekä  lopulta  jopa prosessilaitoksia. Voi kuvitella mikä on kokonaisen laitoksen informaatiosisällön arvo, jos jo yksittäinen nimike on kuvattu väärin tai epäselvästi.

”eihän tuo voi toimia!”, miksei muka moduuli voi varioitua?”, ”miten se tieto nyt saadaan ERP:iin?”

Suomessa ollaan perinteisesti oltu hyviä toimittamaan loppuasiakkaille sellaisia yksittäisiä laitteita joita asiakkaat ovat halunneet. Globalisoitumisen myötä volyymit ovat kasvaneet ja kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ollaan hyödynnetty massaräätälöinti-filosofiaa. Kyseistä toimintatapaa kouluttaa ja edistää Suomessa ansiokkaasti Massaräätälit ry. Olin juuri Massaräätäleiden 10-vuotisjuhlaseminaarissa, jossa alan asiantuntijat eri yrityksistä esittelivät mielenkiintoisia toteutuksia massaräätälöintituotannosta. Kaikki esiintyjät totesivat esityksensä päätteeksi, että edellytys toimivalle massaräätälöinnille on tuotemodulointi ja nimikehallinta. Kun lopuksi Mikko Jokela ABB:lta piti valaisevan esityksen, miten nimikehallinta ja modulointi hoidetaan käytännössä geneeristen tuotemallien avulla, tuntui hyvältä – joku on ymmärtänyt asian ytimen. Mutta kun esityksen jälkeen alkoi yleisön kommenttien vyöry; ”eihän tuo voi toimia!”, miksei muka moduuli voi varioitua?”, ”miten se tieto nyt saadaan ERP:iin?”, niin meinasin pudota penkiltä. Onko nyt näin, että itse modulointia ja nimikkeen määrittelyfilosofiaa ei hallita lainkaan.

Yhden totuuden modulointi

Modulointi tuntuu varsinkin olevan asia, jonka jokainen insinööri tuntee osaavansa luonnostaan, mutta hyvin harva ymmärtää, että modulointi voidaan toteuttaa monista ei lähtökohdista. Massaräätälit ovat valmistustekniikan ammattilaisia – heidän modulointilähtökohtansa on valmistettavuus. Se kuitenkin harvoin tukee suunnittelutarpeita tai vielä vähemmän asiakastarpeita, eli myynnin näkökulmaa. Toinen alaa sivuava yhteisö – jo 30 vuotta toiminut – CAD/CAM-yhdistys taas lähestyy tuotehallintaa selkeästi suunnittelun kautta. CRM-konsulttien mantrana on: ”kuuntele asiakasta.” Heidän mielestään tuotteista ei saisi puhua lainkaan ja Master Data Management (MDM) -ihmiset ovat yleensä kiinnostuneita datan oikeellisuudesta IT-järjestelmien kannalta. Tulinkin siihen tulokseen, että tuotetta sen sisältä eli nimikkeestä lähestyville ja sen informaatiosisällöstä huolta kantaville ei ole mitään yhteistä foorumia. Siksi perustimmekin tämän blogin sekä vastaavan LinkedIn-keskusteluryhmän, jotta Suomeen voisi syntyä nimike- ja modulointiammattilaisten yhteisö –  ja toisaalta jotta loistavaa PDM/PLM-elämänkatsomusta voitaisiin välittää kansantajuisesti suomen kielellä.

Maailmalla lähinnä asiaa ajava yhteisö on ECCMA – Electronic Commerce Code Management Association. Heidän missionsa on “Quality Data is Portable Data” – laadukas data on siirrettävää dataa eli tietoa voidaan siirtää eri organisaatioiden ja järjestelmien välillä niin, että informaatiosisältö on joka vaiheessa ymmärrettävää. ECCMA on aktiivisesti kehittämässä ISO8000-standardia,  jossa pyritään määrittelemään standardit laadukkaan nimikeinformaation kuvaamisesksi. Tästä jatkossa lisää.

Miten siis itse koet asian tärkeyden – ovatko nimikkeet informaatioaikakauden ongelmajätettä vai tietojärjestelmien polttoainetta?

Terveisin Jukka Salovaara

Mainokset

One thought on “Nimike – tuotetiedon ydin

  1. Päivitysilmoitus: Nimikkeellistämistä etsimässä « Tuotetiedon ytimessä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s