Koodien ihmeellinen maailma

Asensin taannoin Appstoresta ilmaisen viivakoodinlukijan (Bakodo) puhelimeeni, kun kiinnosti katsoa mitä tietoa oli upotettu erään mainoksen yhteydessä esiintyvään QR-koodiin. Samaisella lukijalla pystyy sitten skannailemaan mitä tahansa viivakoodeja ja vertailemaan tuotteen hintoja eri liikkeiden välillä. Teoriassa. Käytännössähän tuo vertailu toimii ehkä rapakon takana, jos sielläkään, mutta ajatus on kieltämättä mielenkiintoinen.

Kurkkupurkkiakku

Cocktail-kurkuista virtaa?

Lapsekkaan typertynyt hymy kasvoillani skannailin jääkaapin sisältöä, josko jostain tuotteesta löytyisi lisätietoa. Yksi tärppäsi. Lidlistä ostetun cocktail-kurkkupurkin EAN8-tunniste toi puhelimen näytölle lisätietoja – kyseessä oli tietojen mukaan HP Compaq Presario –akku! Vaikka molemmat epäilemättä sisältävät samaa nestettä, niin voisin kuvitella, että kahden näinkin erilaisen tuotteen EAN-koodi eroaisi selkeämmin.

Pienistä virheistä huolimatta viivakoodien lukumahdollisuuden yleistyminen kuluttajapäässä tuo kuluttajalle lisää valtaa. Skannaus on vaivatonta ja skannatun koodin perusteella on helppoa hakea arvosteluja ja vertailutietoja tuotteesta suoraan ostopaikasta käsin.

Tavallisten viivakoodien lisäksi skannereilla pystyy tosiaan lukemaan myös niitä QR-koodeja. Vaikka QR-koodi on jo 17 vuotta vanha keksintö ja erittäin yleinen mm. Aasian maissa, niin Suomessa sen käyttö on vielä vähäistä. Tekemäni apinatesti paljasti, ettei kovin moni tuttavistani tiedä mitä QR-koodilla voisi tehdä tai mikä se ylipäätään on. Moni luuli sen olevan musteläiskätesti. Tämä tutkimus osoittaa kuitenkin koodien yleistyvän maailmalla kohtuu kovaa vauhtia älypuhelinten vanavedessä.

www.modultek.com

Hyvin perinteinen QR-koodi

Toinen kysymysmerkki herää NFC-teknologian (Near Field Communications) teknologian hyödyntämisestä tulevaisuudessa. Käytännössä NFC on lähes sama asia kuin tunnetumpi RFID, mutta lyhyemmällä kantamalla & tarkemmalla tunnistuksella. Tuleeko se yleistyessään tappamaan tarpeen näkyville koodeille ja ylimääräisille skannereille? Ainakin oheinen blogiartikkeli videoineen herätti minussa ajatuksia NFC-teknologian hyödyntämisestä tuotetiedon tarjoamisessa.

Summa summarum: Viivakoodit ja QR-koodit ovat olleet olemassa jo kauan, mutta vasta älypuhelinten myötä niiden käyttö on monipuolistunut. Enää ei riitä, että koodia vastaava tuotetieto löytyy vain kaupan järjestelmästä.  Kuluttajat odottavat saavansa tuotteesta jotain lisäarvoa antavaa tietoa skannaamalla koodin. Toisaalta koodeja voidaan käyttää parantamaan palvelua. Lipun ostaminen ja yhteystietojen saaminen on vaivattomampaa skannaamalla kuin itse näpyttelemällä. Jos NFC-teknologia lyö itsensä läpi, niin asioiden ”skannaamisesta” tulee entistä helpompaa.

Ja mainosta tähän väliin: Mainittakoon vielä loppuun ainakin Appstoresta löytyvä viinipullojen viivakoodit tunnistava ilmainen sovellus nimeltä Viiniopas, joka tarjoaa noin 2500 Alkon viinin tietokannan arvosteluineen päivineen. Toimii muuten yllättävän hyvin.

- Kalle -

2 thoughts on “Koodien ihmeellinen maailma

  1. Päivitysilmoitus: Koodien ihmeellinen maailma « Tuotetiedon ytimessä | QR-koodin lukija | Scoop.it

  2. Päivitysilmoitus: QR-koodeilla palvelua tuotteeseen « Tuotetiedon ytimessä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s